Transportul de marfuri si persoane

 

Art. 182. – (1) Vârsta minima a conducatorului de vehicule angajat în transportul de marfuri este dupa cum urmeaza:
a) 18 ani, pentru vehicule sau ansambluri de vehicule, având masa maxima totala autorizata de pâna la 7,5 tone;
b) 21 de ani pentru alte vehicule sau 18 ani daca persoana în cauza detine un atestat profesional care sa confirme ca a absolvit un curs de calificare pentru conducatorii de vehicule destinate transportului rutier de marfuri.
(2) Conducatorul de vehicul angajat în transportul public de persoane trebuie sa aiba cel putin 21 de ani împliniti. In cazul în care conducatorul de vehicul angajat în transportul public de persoane circula pe rute care depasesc 50 de km trebuie sa îndeplineasca în plus si una din urmatoarele conditii:
a) sa fi condus cel putin un an vehicule cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, destinate transportului de marfuri;
b) sa fi condus cel putin un an vehicule destinate transportului public de persoane pe rute ce nu depasesc 50 de km, daca autoritatea competenta considera experienta astfel dobândita ca fiind suficienta;
c) sa detina un atestat profesional care sa confirme ca a absolvit un curs de calificare pentru conducatorii de vehicule utilizate în transportul public de persoane.
(3) Conducatorul vehiculului care efectueaza transport de marfuri sau public de persoane trebuie sa respecte, pe lânga conditiile prevazute în prezentul regulament, timpii de conducere, de repaus si de odihna stabiliti prin reglementarile interne si internationale în vigoare.
Art. 183. – (1) Incarcatura unui autovehicul trebuie sa fie asezata si, la nevoie, astfel fixata încât:
a) sa nu puna în pericol persoane ori sa nu cauzeze daune proprietatii publice sau private;
b) sa nu stânjeneasca vizibilitatea conducatorului sau sa pericliteze stabilitatea ori conducerea vehiculului;
c) sa nu fie târâta, sa nu se scurga ori sa nu cada pe drum;
d) sa nu mascheze dispozitivele de semnalizare, catadioptrii si placutele cu numerele de înmatriculare sau înregistrare, iar în cazul vehiculelor fara motor, semnalele facute cu bratele de conducatorul acestora;
e) sa nu provoace zgomot care sa jeneze conducatorul, participantii la trafic ori sa sperie animalele si sa nu produca praf sau mirosuri pestilentiale.
(2) Lanturile, cablurile, prelatele si alte accesorii ce servesc la asigurarea sau protectia încarcaturii trebuie sa o fixeze cât mai bine de vehicul si sa nu constituie, ele însele, un pericol pentru siguranta circulatiei.
(3) Incarcatura care consta în materiale sau produse ce se pot împrastia în timpul mersului trebuie acoperita cu o prelata. Când încarcatura consta în obiecte mari ori grele, aceasta trebuie fixata pentru a nu se deplasa, pe timpul transportului si a nu depasi gabaritul vehiculului.
Art. 184. – Conducatorul autovehiculului si tramvaiului care efectueaza transport public de persoane este obligat:
a) sa opreasca pentru urcarea sau coborârea pasagerilor numai în statiile semnalizate ca atare, cu exceptia transportului public de persoane în regim de taxi;
b) sa deschida usile numai dupa ce autovehiculul a fost oprit în statie;
c) sa închida usile numai dupa ce pasagerii au coborât ori au urcat;
d) sa repuna în miscare autovehiculul sau tramvaiul din statie dupa ce a semnalizat intentia si s-a asigurat ca poate efectua, în siguranta, aceasta manevra.
Art. 185. – Se interzice calatorilor:
a) sa urce, sa coboare, sa tina deschise ori sa forteze deschiderea usilor în timpul mersului autovehiculului;
b) sa calatoreasca pe scari sau pe partile exterioare ale caroseriei unui autovehicul;
c) sa arunce din autovehicul orice fel de obiecte sau substante.

 12. Remorcarea
Art. 186. – (1) Un autovehicul poate tracta pe drumul public o singura remorca. Se excepteaza autotractorul care poate tracta doua remorci, precum si autovehiculele amenajate pentru formarea unui autotren de transport persoane în localitatile turistice, cu conditia ca acesta sa nu fie mai lung de 25 m si sa nu circule cu viteza mai mare de 25 km/h.
(2) Autobuzul poate tracta numai o remorca pentru bagaje.
(3) Motocicleta fara atas, precum si bicicleta pot tracta o remorca usoara având o singura axa.
Art. 187. – Cuplarea unui vehicul cu una sau doua remorci, pentru formarea unui ansamblu de vehicule, se poate efectua numai daca:
a) elementele care compun dispozitivul de cuplare sunt omologate si compatibile;
b) ansamblul de vehicule poate realiza raza minima de virare a autovehiculului tragator;
c) dimensiunile ansamblului de vehicule nu depasesc limitele prevazute de lege;
d) elementele de cuplare ale echipamentelor de frânare si de iluminare si semnalizare luminoasa sunt compatibile;
e) caroseriile vehiculelor care compun ansamblul de vehicule nu se ating la trecerea peste denivelari, la efectuarea virajelor sau la schimbarea directiei de mers.
Art. 188. – (1) In cazul ramânerii în pana a autovehiculelor ori remorcilor, conducatorii acestora sunt obligati sa le scoata imediat în afara partii carosabile sau, daca nu este posibil, sa le deplaseze lânga bordura ori acostament, asezându-le paralel cu axul drumului si luând masuri pentru remedierea defectiunilor sau, dupa caz, de remorcare.
(2) Autovehiculele sau remorcile cu defectiuni la sistemul de iluminare si semnalizare luminoasa nu pot fi conduse sau remorcate, pe timpul noptii sau în conditii de vizibilitate redusa, fara sa aiba în functiune, obligatoriu pe partea stânga, în fata, o lumina de întâlnire si, în spate, una de pozitie.
Art. 189. – (1) Daca autovehiculele ori remorcile imobilizate pe partea carosabila a drumului nu pot fi deplasate, conducatorii acestora sunt obligati sa puna în functiune luminile de avarie si sa instaleze triunghiul de presemnalizare.
(2) Triunghiul de presemnalizare se instaleaza în spatele vehiculului si pe aceeasi banda, la o distanta de cel putin 30 m de acesta, astfel încât sa poata fi vazut de conducatorii care se apropie. In localitati, atunci când circulatia este intensa, triunghiul de presemnalizare se poate aseza la o distanta mai mica sau chiar pe vehicul, astfel încât, si în aceasta situatie, sa poata fi observat din spate.
(3) Daca vehiculul nu este dotat cu lumini de avarie sau acestea sunt defecte, conducatorul poate folosi, pe timpul noptii ori în conditii de vizibilitate redusa, o lampa portativa cu lumina galbena intermitenta, care se instaleaza la partea din spate a vehiculului.
(4) Se interzice folosirea triunghiului de presemnalizare sau a luminilor de avarie în mod nejustificat sau pentru a simula o ramânere în pana în locurile unde oprirea ori stationarea sunt interzise.
(5) In cazul caderii din vehicule, pe partea carosabila, a unei parti din încarcatura care constituie un obstacol ce nu poate fi înlaturat imediat, conducatorul este obligat sa-l semnalizeze cu unul din mijloacele prevazute la alin. (1)-(3).
Art. 190. – (1) Remorcarea unui autovehicul sse face cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) conducatorii autovehiculelor tragator si, respectiv, remorcat, trebuie sa posede permise de conducere valabile pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;
b) autovehiculul tragator sa nu remorcheze un autovehicul mai greu decât masa lui proprie, cu exceptia cazului când remorcarea se efectueaza de catre un autovehicul destinat special depanarii;
c) remorcarea trebuie sa se realizeze prin intermediul unei bare metalice în lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al carui echipament de frânare nu este defect poate fi remorcat cu o legatura flexibila omologata, în lungime de 3-5 m. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementul de remorcare cu care este prevazut autovehiculul tragator;
d) conducatorul autovehiculului remorcat este obligat sa semnalizeze corespunzator semnalelor efectuate de conducatorul autovehiculului tragator. Atunci când sistemul de iluminare si semnalizare nu functioneaza, este interzisa remorcarea acestuia pe timpul noptii si în conditii de vizibilitate redusa, iar ziua poate fi remorcat daca pe partea din spate are aplicata inscriptia “Fara semnalizare”, precum si indicatorul “Alte pericole”.
(2) Daca remorcarea se realizeaza prin suspendarea cu o macara sau sprijinirea pe o platforma de remorcare a partii din fata a autovehiculului remorcat, atunci în acesta nu trebuie sa se afle nici o persoana.
(3) Se interzice remorcarea unui autovehicul cu doua roti cu sau fara atas, a autovehiculului al carui sistem de directie nu functioneaza sau care nu este înmatriculat ori înregistrat sau când drumul este acoperit cu polei, gheata sau zapada. Se interzice si remorcarea a doua sau mai multe autovehicule, a carutelor, a vehiculelor care în mod normal sunt trase sau împinse cu mâna ori a utilajelor agricole.
(4) Conducatorul poate împinge sau tracta, cu propriul autovehicul, în situatii deosebite, pe distante scurte, un alt automobil pentru a-i pune motorul în functiune sau pentru a efectua scurte manevre, fara a pune în pericol siguranta deplasarii celorlalti participanti la trafic.