Reguli referitoare la manevre in timpul mersului
Art. 160. – (1) Conducatorul de vehicul care intentioneaza sa porneasca de pe loc sau sa opreasca, sa întoarca, sa iasa dintr-un rând de vehicule stationate sau sa intre într-un asemenea rând, sa vireze spre dreapta sau spre stânga pentru schimbarea benzii ori directiei de deplasare sau sa mearga înapoi este obligat sa efectueze aceste manevre numai dupa ce a semnalizat si s-a asigurat ca o poate face fara a pune în pericol participantii la trafic care îl urmeaza, îl preceda ori cu care urmeaza sa se întâlneasca, tinând seama de pozitia, directia si viteza acestora.
(2) Semnalul dat trebuie mentinut pe întreaga durata a manevrei si oprit de îndata ce aceasta a fost efectuata.
(3) In situatiile în care exista benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea directiei de deplasare se face prin stânga, iar daca exista un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificatiei acestuia.
(4) Schimbarea directiei de mers spre stânga, în cazul autovehiculelor care intra într-o intersectie circulând pe acelasi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectueaza prin stânga centrului intersectiei, fara intersectarea traiectoriei acestora.
(5) Amenajarile rutiere sau obstacolele din zona mediana a partii carosabile se ocolesc prin partea dreapta.
Art. 161. – Conducatorul de vehicul care constata ca vehiculele care circula înaintea lui semnalizeaza intentia de a schimba banda de circulatie sau directia de deplasare este obligat sa asigure conditiile pentru realizarea acestor manevre în deplina siguranta.
Art. 162. – La apropierea de o statie de troleibuz sau autobuz prevazuta cu alveola, din care conducatorul unui astfel de vehicul semnalizeaza intentia de a iesi, conducatorul de autovehicul care circula pe banda de lânga acostament sau bordura este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasca pentru a-i permite reintrarea în trafic.
Art. 163. – Pentru a putea întoarce vehiculul de pe un sens de mers pe celalalt prin manevra înainte si înapoi sau prin viraj, conducatorul acestuia este obligat sa semnalizeze si sa se asigure ca din fata, din spate sau din lateral nu circula în acel moment nici un vehicul.
Art. 164. – Se interzice întoarcerea vehiculului:
a) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Intoarcerea interzisa”;
b) pe trecerile pentru pietoni;
c) în curbe si alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
d) în apropierea vârfurilor de rampa sau la mai putin de 50 m de o parte si de alta a acesteia;
e) în locurile unde soliditatea drumului nu permite;
f) pe poduri, sub poduri, în tuneluri, pe viaducte si pasaje denivelate;
g) pe trecerile la nivel cu calea ferata sau la mai putin de 50 m de acestea;
h) pe drumurile cu sens unic;
i) în locurile unde oprirea este interzisa, cu exceptia intersectiilor.
Art. 165. – (1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
a) în cazurile prevazute la art. 164, cu exceptia lit. h);
b) pe o distanta mai mare de 50 m;
c) la iesirea din garaje si curti ori alte spatii laterale drumului.
(2) In cazul în care vizibilitatea în spate este împiedicata, vehiculul poate fi manevrat înapoi numai atunci când conducatorul acestuia este dirijat de persoane aflate în afara vehiculului.
(3) Mersul înapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumina sau luminile speciale din dotare. Se recomanda dotarea autovehiculelor si cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre.